Saturday 14 March 2015

Sup Ikan

Assalamualaikum....

Rindu sangat blog ini..tapi apakan daya keadaan tengah sangat-sangat serabut. Memang tak memungkinkan untuk saya berblog..tetapi hari ni saya rasa nak kongsi resepi sup ikan yang senang tapi sedap..ala kalau yang pandai masak tu pejam mata jer siap...

Untuk sup ikan ni saya guna ikan merah. Saya ambil bahagian kepala untuk buat sup dan dua ketul badannya saya goreng sahaja. Meh saya kongsikan resepinya.

Bahan-bahan:
* Kepala ikan merah - belah dua
*Bawang merah- dihiris
*Bawang putih- dihiris
*Halia- dihiris
*Sup bunjut ikan
*Lada hitam
*Daun sup
*Tomato- optional
*Carrot-optional
*Garam secukup rasa
*Minyak masak
Add caption
Cara-cara:
1. Bersihkan ikan dan toskan
2. Panaskan minyak dalam periuk. Tumiskan bahan di luar sup bunjut ikan bersama bahan yang di hiris       hingga wangi
3. Masukkan air, lada hitam dan sup bunjut.
4. Apabila mendidih, masukkan ikan dan carrot. Perisakan dengan garam. Biarkan mendidih. Akhirnya sekali masukkan tomota dan tutup api.
5. Taburkan daun sup dan bawang goreng.
6. Sedia dihidangkan.
Sup memang menjadi kegemaran anak-anak saya. Kalau makan berhirup-hirup. Elok juga dalam cuaca panas begini dapat menambah air dalam badan kerana anak-anak saya memang payah suruh minum air putih.
Cica kata sedapnya mama masak...kembang semangkuk anak puji...
iyelah sape lagi nak puji kalau bukan anak sendiri.

No comments:

Post a Comment