Friday 2 May 2014

Merisik Dan bertunang

Assalamualaikum...

Sekarang ni hari-hari hujan terutamanya belah petang. Alhamdulillah syukur atas nikmat hujan yang di turunkan. Kerajaan Selangor pun dah umumkan penamatan catuan air. Tentunya kawan-kawan yang kawasan mereka di kenakan catuan air sebelum ni boleh tarik nafas lega.. Kawasan rumah saya walaupun dalam senarai catuan tetapi saya tak pernah pula keputusan bekalan air. Syukur sangat.
Gebu gak jari ko ye Ly cam jari bakal kakak iparmu ini juga..ahaksss
Syukur juga InsyaAllah tahun ini keluarga saya akan terima ahli keluarga baru. 25hb Dec 2013 hari tu kami telah merisik Lily untuk adik saya Yazid. Di ikuti majlis bertunang pada 19hb Jan 2014. Sembilan belas (19) adalah tarikh mereka berkenalan dan pada tarikh ini juga insyaAllah bulan September nanti mereka akan di satukan dengan hantarannya sebanyak RM19 ribu dan dulang hantaran sebelas (11) berbalas sembilan (9).
Mak sarungkan cincin merisik. Dulu time saya dirisik tak de pun sarung-sarung cincin...
Mak sarungkan cincin tunang pula. Kan main suka ye ko Ly dapat cincin
Hantaran bekas cincin
Nasib baik mereka tak berkenalan pada 29hb, kalau tidak mau pengsan nak sediakan hantaran sebanyak RM29 ribu..hehehe. Ini pun ramai yang kata kenapa mahal sangatlah, artis ke dan macam-macam lagi lah. Kalau dah bakal penganti tu dah setuju keluarga ikut saja. Dia mampu nak sediakan kita ikut ajelah. Kalau tanya saya sebagai perempuan saya rasa patut kot. Sekarang kan harga semua dah mahal. Pakej-pakej pengantin dah berganda mahal daripada waktu saya kahwin dulu.
Budak cica ngan qaseh ni selamba jer main depan atok-atok tengah berbincang tu.
Nasib baik majlis merisik ni tak formal sangat tapi masa majlis bertunang
budak-budak memang kitaorng suruh main kat luar.
Masa merisik hari tu cuma saya dan suami, emak abah dan dua orang adik saya bersama isteri masing-masing sahaja yang pergi. Patutnya pukul 11 pagi dah ada sana, tapi kami pukul 11 baru nak gerak daripada Subang. Janji melayu betul. Di pihak Lily pun tak ada orang lain cuma Lily dan mak bapaknya. Masa merisik ni lebih kepada nak berkenalan-kenalan antara dua keluarga, keluarga En Ahmad dan keluarga En Slamat. Wah nama dekat-dekat sama hehehe..Masa ni di bincangkan juga tarikh bertunang dan duit hantaran.
Makan time masa merisik. Sedap-sedap lauknya. Ada kari ayam, siakap sweet sour, udang goreng tepung, kuih muih dan banyak lagi lah. Masa bertunang pulak makanan oleh JM Beriani, tapi terlupa nak ambik gambar. 
Tarikh yang di pilih untuk bertunang ialah pada 19hb Januari 2014. Mak ngan abah pun tak ajak ramai, jadi sekali lagi cuma saya adik beradik, makcik (adik mak), mak mertua adik saya anas dan kakak ipar saya kak Ngah yang kebetulan sekampung dengan Lily yang ikut dalam rombongan ni. Masa bertunang lagi dasyat, janji pukul 11 pagi dekat pukul 1 tghari baru sampai. Bila tak datang serentak jadilah kes tunggu menunggu. Nasib baik keluarga Lily faham..janji melayu.



Berbincangan lantai bulat
Abah cam biasalah ketua rombongan peminangan. Abah sempoi jer tak payah pantun-pantun dan kiasan terus jer cakap datang nak meminang. Belah Lily bapak dia sendiri jugak yang jadi wakil. Sampai tersedu-sedu dia nangis sebab sedih teringat kat arwah bapak dia yang dah meninggal. Pihak laki bawak 5 dulang termasuk cincin, tepak sirih, kek, buah dan coklat. Pihak pempuan balas 7 dulang pulak terdiri daripada makanan-makanan. Kat depan rumah Lily juga kitaorang faraidkan hantaran yang dari Lily sebab destinasi semua tak sama.
Amin Ya Rabbal Alamin. Semoga majlis diberkati. 
Lima (5) dulang daripada pihak lelaki. Buah tu saya yang sponsored ye...
hahaha nak nama jugak tu.
Hantaran balasan dari Lily

Pasangan baru bertunang dan kawan-kawannya. Tak malu betul datang juga si lelaki ni.
kalau dulu-dulu timebertunang yang lelaki mana boleh ikut kan. Sekarang ni main belasah jer.

Bye-bye Lily. InsyaAllah jika di izinkan oleh-Nya bulan September nanti, lebih kurang empat bulan lebih jer dari sekarang, rombongan Haji Omar akan datang lagi. Kali ni kita bawak lebih ramai lagi ahli rombongan. Terima kasih Lily sekeluarga atas layanan baik pada rombongan haji Omar.

Kalau gugur buah setandan,
Sampai ke Tanah baru tergolek,
Kami bersyukur kepada Tuhan,
Datang kami disambut baik.




Note: pantun ehsan carian di yahoo

No comments:

Post a Comment