Tuesday 17 December 2013

Asam Pedas Fadzley...

Assalamualaikum....

Sekarang ni masa sangat-sangat mencemburui saya....nak update panjang-panjan pun tak boleh..

Back tu tajuk entry ni, sebenarnya Ahad 15/12/13 kira hari ini dalam sejarah la..saya berjaya masak asam pedas sendiri...biasanya kalau masak asam pedas saya guna jer pes yang segera..tapi kali ini saya guna resepi dari sahabat saya Fadzley....Fadzley ni orang Johor dekat batu pahat nun..dia ni antara lelaki-lelaki yang terror masak...hmm untung lah wife dia...
Baju belang tu la Fadzley...masa ni lunch kat Arabic Cuisine sempena farewell beliau
yang di sponsored oleh En Kamal
 Fadzley baru jer berenti kerja hujung bulan hari tu...kiranya dia besfriend saya kat tempat kerja ni la..dialah kawan bergaduh..kawan bercerita, kawan mengadu, kawan mengutuk...saya dan dia antara orang lama kat company ni...sekarang tinggal saya sorang..masa last day dia hari tu saya sempat mintak resepi asam pedas yang dia selalu masak..resepi yang dia bagi memang senang...kira resepi basic tapi hasilnya sedap..

Resepi yang fadzley bagi resepi agak-agak..tak ada sukatan yang tepat..jadi saya pun agak-agak juga..Kelasss ko Fadzley akak abadikan nama ko kat resepi ni...

Resepi Asam Pedas Fadzley

Bahan-bahan:

2 ketul ikan parang (lupa plah nak timbang berapa beratnya)
*1/2 biji bawang merah (sebab tak suka kopek bawang, saya masak guna bawang besar, kalau nak guna bawang kecik pun boleh jer)
*2 ulas bawang putih
*1/2 inci halia
*1/2 inci kunyit hidup
3 ke 4 sudu besar cili kering yang telah di kisar
2 keping asam keping
Daun Kesum
Terung, bendi dan tomato
Garam dan gula secukup rasa
Air secukupnya

Cara-cara:

1. Kisar semua bahan yang bertanda hingga halus. Masukkan bahan kisar dalam kuali atau periuk yang telah di panaskan dengan minyak yang mencukupi.
2. Tumis hingga harum dan masukkan pula cili kisar dan tumis lagi hingga cili garing dan terbit minyak. Kacau selalu supaya tak hangus.
3. Masukkan air secukupnya, kacau hingga mendidih. Bila dah mendidih masukkan ikan bersama asam keping, daun kesum dan terung (bendi saya celur terlebih dahulu then baru masukkan dalam kuah asam pedas) 
4. Biarkan mendidih hingga ikan masak. Perasakan dengan garam dan gula sesedap rasa. Last sekali masukkan tomata yang di belah empat dan kacang bendi yang telah di celur tadi.
5. Tadaaa siap dah...bolehlah tutup api dan hidang bersama nasi putih...



No comments:

Post a Comment