Wednesday 3 October 2018

Kenapa nak kurus

Lately ni ramai nauu yang tegur saya, ehhh kurusnya, sakit ke..? Kurus tu sedaplah di dengar tapi tang sakit tu mudah-mudahan di jauhkanlah..Memang lah hakikatnya saya ada sakit Rheumatoid Arthritis (RA) tapi saya tetap anggap saya sihat. Saya kurus bukanlah sebab sakit, tapi saya menguruskan diri kerana sakit ini. Bunyi macam sama tapi maksudnya lain. hahaha..jangan pening-pening mikior..

Ceritanya masa routine checkup bulan 2 hari tu, doctor yang saya jumpa ada suggestkan untuk saya turunkan berat badan sikit. Masa tu berat saya dalam 70++kg, dekat 75kg rasanya. Saya terima cadangan doctor tu dengan hati yang terbuka. Bukan bermakna bila kurus penyakit RA saya akan hilang tetapi lebih kepada mencegah penyakit-penyakit lain seperti darah tinggi, kencing manis dan lain-lain daripada menghampiri saya. 

Doktor suruh saya amalkan cara pemakanan dan gaya hidup yang lebih sihat. Cakap pasal pemakanan memang saya pantang, pantang tengoklah, semua pun bedal..hahaha..Bila saya tekad nak kurangkan berat, saya pun carilah kat internet cara diet yang terbaik. Ramai yang buat diet atkins dan berjaya. jadi saya pun cubalah tapi berjaya setakat dua minggu jer. Diet atkins buat saya lembik tak bermaya sampai saya kena ke klinik sebab rasa dah tak ada tenaga langsung. Doctor cakap tubuh saya kekurangan nutrisi.

Doctor di klinik tu banyak bagi tips dan cara diet yang betul. Dia suruh saya follow online weight loss coach untuk tengok menu-menu diet dan juga senaman yang sesuai. Saya mula belajar untuk kira kalori makanan saya supaya saya tak terlebih ambil kalori dan pastikan semua kumpulan nutrisi ada dalam setiap hidangan yang saya ambil. untuk kurus pun kena ada ilmu tau...bukan main hentam jer. Silap cara bukan jer berat tak turun malah makin bertambah..haruuu tuuu. 

Saya ambil banyak makanan yang di bakar, kukus dan rebus, buah-buahan dan sayur-sayuran. Saya tak ambil air bergula dan makanan berminyak dan bergula. Mula-mula memang susah, tapi lama-lama dah biasa. Sesekali (ehh macam selalu jer) saya adakan 'cheat day' dan makanlah apa yang teringin tapi masih dalam keadaan yang terkawal. Saya pun mula rajin jogging dan sesekali pergi juga ke gym. Kejayaan mengawal berat badan di tentukan 80% melalui makanan dan 20% lagi senaman. Bersenamlah kita bagai nak rak tapi kalau lepas tu bantai makan tak hingat dunia tak guna jugak.
Antara breakfast saya overnight oat dengan kurma dan fresh fruit. Selain sedap ia juga sangat mengenyangkan.
Antara buah-buahan yang sesuai untuk yang sedang berdiet
Antara lunch saya. Nasi segengam jer ye. 
Antara menu dinner saya, rebus-rebus jer tapi tetap sedap dan kenyang
Sudah lebih kurang 8 bulan jugak saya amalkan 'eat clean' ni. Saya tetap dapat makan sedap-sedap dan dalam masa yang sama saya dapat jaga kesihatan dan dapat kurangkan berat badan juga. Untuk rekod, saya berjaya turunkan berat lebih kurang 15kg dalam 8 bulan ini. Ringkasnya seperti berikut

Berat asal pertengahan Feb 2018 lebih kurang  - 74kg
28/02/18 (lepas 2 minggu atkins)                    - 69kg
18/04/18                                                       - 65kg
03/06/18                                                       - 60kg
19/08/18                                                       - 58kg

Berat semasa rasanya macam dah naik aje. Lama dah tak pergi gym sebab weekend asyik balik kampung jer sebab adik nak kawin dan kalau balik kampung maknanya makan..makan..makan dan makan. InsyaAllah selesai majlis saya nak cabar diri #roadto55kg pulak. Harapnya suami saya tak bisinglah sebab suami saya tak suka saya kurus sangat. Dia support apa saya buat tapi dalam masa yang sama ada rasa tak suka jugak...hahaha..

Dalam proses menjadi lebih sihat ni, sebenarnya banyak benda lain yang kita dapat belajar. Salah satunya menjadikan kita seorang yang ada matlamat dan bila kita ada matlamat kita akan berusaha sehabis daya untuk mencapai matlamat tersebut. Begitu juga dalam kehidupan seharian kita, mesti ada matlamat dan kita mesti berusaha bersungguh-sungguh untuk capai matlamat tersebut walaupun ada halangan atau dugaan. 

Selain itu bila kita sihat dan kurus, secara tidak langsung keyakinan diri akan meningkat. Contohnya sebelum ini kalau nak pakai baju apa-apa mesti dua tiga kali mintak pandangan suami dan anak-anak sebab tak mahu pakaian yang kita pakai itu akan menampakakn kita lagi gemuk. Colour pun pilih colour-colour yang gelap aje supaya tak nampak gemuk. 

Apapun yang kita buat niat kita kena betul. Macam saya niat asalnya sebab doctor yang suruh, tapi sekarang nak kurus sebab nak sihat dan cergas. Tak guna juga kalau kurus jer tapi tak sihat kann. Sihat tu pun jihad juga. Kalau tak sihat macam mana kita nak beribadat nak bekerja dan sebagainya. Orang yang pernah sakit jer tau betapa nikmatnya sihat itu. Jadi jagalah kesihatan, jaga pemakanan dan jaga stamina. 

Saya bercakap berdasarkan pengalaman sendiri. Tiada yang mustahil, asalkan ada kemahuan di situ ada jalan. Selamat berusaha.

No comments:

Post a Comment