Friday 15 February 2019

Sayur Goreng Jawa Style


Assalamualaikum.....

Rindu saya tak..? hahaha soklan..macamlah ramai naww..naww yang tahu kewujudan blog ni. Mesti muak kan asyik kena jamu ngan nasi ayam jer. So hari ni meh saya nak jamu ngan sayur goreng style jawa plak. Tak taulah tang mana yang jawa style nya tu. Mungkin sebab sayur ni ada tempe kot.


Sayur Goreng Jawa Style
Sumber Majalah rasa

Bahan A - Tumbuk/ kisar

7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
3 batang serai - saya tak letak
Sedikit belacan

Bahan B

7 batang kacang panjang
1 bungkus tempe panjang - saya guna tempe daun guna dua ketul
2 keping tahu
1 paket suun dan fucuk - ini agak2 lah sendiri. 1 paket banyak wooo
Udang basah - saya tambah
1 biji cili merah
1 biji cili hijau
1 sudu besar cili kering kisar- saya guna cili padi. Tumbuk jer sekali ngan bahan tumbuk yang lain
1/2 biji santan
Garam dan gula secukupnya
Asam jawa

Cara-cara

1. Goreng tempe, tahu dan kacang panjang
2. Tumis bahan-bahan A. Dah agak garing, masukkan cili kering kisar
3. Masak sampai pecah minyak.
4. Masukkan udang. Agak-agak udang setengah masak, masukkan pula santan. Perasakan dengan garam, gula dan asam jawa.
5. Biarkan sehingga agak pekat & menggelegak, kalau nak kuah sikit biarkan lagi sehingga agak kering.
6. Masukkan semua bahan yang di goreng, suun & fucuk serta cili.
7. Gaul sebati & siap.


Sayur ni ratah-ratah pun sedap tau, kotlah tak mau makan ngan nasi. Ini ala-ala masak lodeh tapi kering punyalah. Cuba tau.

No comments:

Post a Comment