Monday 6 May 2019

Salam Ramadhan 2019

Assalamualaikum wbt


Alhamdulillah masih di panjangkan usia untuk bertemu dengan Ramadhan kali ini. Semoga kita dapat tempuhi Ramadhan ini hingga ke penghujungnya Azam saya di Ramadhan ini untuk lebih istiqamah dalam solat saya dengan tidak tinggalkan solat wajib, solat di awal waktu dan memperbanyakkan solat sunat. 

Pagi tadi saya sahur bersendirian kerana en suami kerja malam. Adilah pula tidak boleh puasa dan Arissa masih berada di kampung sebab di 'kidnap' adik saya anas. Janjinya nak hantar semalam tetapi sampai sekarang masih kat kampung. Mentang-mentanglah hari ni sekolah agama dan kebangsaan tak sekolah, tu yang hari ni baru nak balik. Saya sahur dengan pulut kuning dan rendang daging yang saya buat semalam.


Sepanjang bulan puasa ni saya akan balik pukul 4.30 petang. Memandangkan balik awal, saya akan pastikan saya akan masak sendiri juadah berbuka puasa. Menu apa untuk di masak juga saya sudah susun sepanjang Ramadhan ini. Tinggal lagi ikut atau tidak seperti yang di rancang. Semalam juga saya sempat sediakan pes asam pedas, rendang daging dan juga sambal cili kosong untuk di di frozenkan. Boleh jimatkan sikit masa masak.

pes asam pedas

sambal kosong

rendang daging

Sesekali saya akan ke pasar ramadhan juga untuk beli kuih atau murtabak. Namun beli dengan berpada-padalah. Sekarang semua pun mahal jadi kena berjimat cermat lah dalam membeli. Baru dapat whatsapp adik saya cakap Arissa dah minum air. Adoiii lahh anak dah darjah 2 pun masih tak tahan. Dulu Adilah 6 tahun pun dah puasa penuh. Apa nak buat dengan budak sorang ni. Siaplah dia balik karang.

Nak siap2 nak balik dah. Ok saya ucapkan selamat berpuasa pada semua. Semoga segala amal ibadah kita akan di terima oleh Allah. 


No comments:

Post a Comment