Wednesday 7 November 2018

Ikan kerai masak lemak cili api atas daun pisang

Weekend beberapa minggu yang lepas masa balik kampung Mempaneh K.long masak menu tradisi ni untuk lunch. Orang nogori mungkin familiar dengan menu ni. Ikan kerai ni sejenis ikan sungai. Sedap rupanya ikan ni, dengan isinya yang lembut dan lemak. Cuma kena berhati-hati makan sebab ikan ni banyak tulang.

Ikan kerai ni kitaorang beli kat pasar tani Batu Kikir. Bahan-bahan yang di gunakan sama seperti memasak lemak cili api nismilan yang lain cuma cara masaknya agak unik sebab di masak berlapikkan daun pisang. Untuk rasa yang lebih tradisi patutnya ia di masak atas dapur kayu. Walaupun hari tu k.long masak atas dapur gas sebab dapur kayu belum siap, tapi rasanya tetap berarorama. 

Bahan utama sudah semestinya ikan kerai, daun pisang, kunyit hidup, cili api, santan segar, daun kunyit, garam dan asam keping.

Mula-mula ikan di basuh bersih. Kemudian susun ikan atas kuali yang elah di lapik dengan daun pisang.
Cili api dan kunyit hidup di tumbuk halus. Masukkan bahan tumbuk, asam keping dan garam atas ikan tadi. Masukkan santan segar secukupnya sambil di kacau-kacau supaya bahan tumbuk dan santan bergaul mesra. Kemudian masaklah atas dapur dengan api yang perlahan. Menu ni kena di masak dengan sabar, tak boleh nak cepat-cepat.

Bila dah mendidih taburkan daun kunyit yang di hiris halus. Biarkan sampai kuah agak kering dan pekat. 
Inilah hasilnya bila dah masak (abaikan gambar yang tak berapa cantik itu). Aroma dari daun pisang dan daun kunyit memang betul-betul membuka selera. Makan hingga menjilat jari lah. memang akan request lagi lah menu ni bila balik kampung.

No comments:

Post a Comment