Saturday 22 December 2018

Lempeng dan sambal ikan bilis



Buat lempeng kosong/ pekak jer pagi ini untuk sarapan. Buat 3 cawan tepung jer tapi lama nak habiskan sebab saya buat comel-comel jer. Guna kuali tefal yang saya beli kat langkawi hari tu. Senang giler guna kuali tu..sikit pun tak lekat walau tak sapu dengan minyak. Next time pergi langkawi kena beli kuali tefal yang besar sikit pulak. Sambal bilis tu pulak buat minggu lepas. Buat banyak pastu frozenkan. Nak guna panaskan jer. Cepat dan senang.

Hari ni saya nak share resepi lempeng kosong or pekak ni. Lempeng jer kot, tentu ramai yang boleh buat sambil pejam2 mata.


Lempeng Kosong

Bahan-bahan

3 cawan tepung gandum
3 cawan setengah air
Garam secukup rasa
2 sudu minyak (saya guna minyak zaitun)

Cara-cara

Masukkan semua bahan ke dalam blender dan blend lah hingga halus. Kalau mak saya dia kacau jer dengan whisk/ senduk sampai semua mesra. Saya nak cepat blend jer semua senang.

Panaskan kuali non stick, pastu tuangkan 1 senduk bancuhan lempeng tadi. Ratakan dengan pusing2 kan kuali tu.

Bila nampak bahagian tepi dah merenggang dengan kuali, terbalikkan lempeng tadi dan masaklah hingga perang pada kedua2 bahagian.

Alih ke pinggan dan ulangi lah proses yang sama sampai adunan habis. Hidang bersama sambal ikan bilis atau apa2 pencicah yang korang suka.




No comments:

Post a Comment