Saturday 1 December 2018

Rendang Daging Sedap

Saya buat rendang ni masa hari jadi Adilah 16 November hari tu. Kebetulan dalam peti ais ada lagi  daging korban. Fikir punya fikir saya rasa nak cuba masak rendang lah untuk di kawankan dengan pulut kuning dan rendang ayam yang saya order dari IG: pulutkuningroyale. Rendang dan pulut tu untuk sambut birthday Adilah 

Saya pun carilah resepi rendang daging yang senang tapi nampak sedap. Akhirnya saya berkenan dengan satu resepi ni. So marilah kita cuba resepi ni sedap ke tidak. Ternyata memang sedap. 

Rendang Daging

Bahan-bahan
  • 1.5 kg daging
  • 2 kuntum bunga lawang
  • 2 batang kulit kayu manis
  • 3 helai daun kunyit
  • 2 sudu makan serbuk kari daging
  • 2 bungkus kerisik
  • 2 kotak kecil santan
  • Garam secukup rasa
  • Gula secukup rasa (saya tambah)
  • 3 cawan air
  • Minyak untuk menumis

Bahan kisar
  • 15 biji bawang merah
  • 10 ulas bawang putih
  • 2 inci lengkuas
  • 1 inci halia
  • 1 inci kunyit hidup
  • 5 batang serai
  • 20 tangkai cili kering



Cara-cara
  • Panaskan minyak. Tumiskan kayu manis dan bunga lawang. Masukkan bahan kisar. Tumis sampai pecah minyak.
  • Masukkan serbuk kari. Kacau supaya rempah tak hangus.
  • Bila dah pecah minyak, masukkan daging, gaul rata. Tambah air. Masak sampai daging lembut.
  • Bila daging lembut masukkan santan, kerisik dan daun kunyit. Perasakan dengan garam
Arissa suka sangat dengan rendang ni. Banyak dia makan dan ulang-ulang cakap sedap sangat. Mama dia pun kembang kuncup lah anak puji😃😃😃 Nanti raya bolehlah buat rendang guna resepi ni lagi.


Pulut dan rendang ayam yang saya tempah pun sedap. Pulut tu lembut sangat. Serunding daging kat pulut tu pun sedap sangat. Next time boleh lah order lagi dengan @pulutkuningroyale.

No comments:

Post a Comment